تصمیمگیری چند شاخصه
مهدی اجلی؛ نیما صابری فرد؛ بابک زینتی
چکیده
هدف:هدف اصلی از این پژوهش، شناسایی و استخراج شاخصهای کلیدی عملکرد در لجستیک بشردوستانه، ارزیابی شاخصها و تبیین ارتباط میان آنها با بکارگیری رویکرد تحلیل مسیر و تکنیکهای تصمیمگیری دیمتل فازی و سوارا و ترسیم طرح کلی فرصتهای پژوهشی آینده سنجش عملکرد در لجستیک بشردوستانه میباشد.روششناسی پژوهش:پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
هدف:هدف اصلی از این پژوهش، شناسایی و استخراج شاخصهای کلیدی عملکرد در لجستیک بشردوستانه، ارزیابی شاخصها و تبیین ارتباط میان آنها با بکارگیری رویکرد تحلیل مسیر و تکنیکهای تصمیمگیری دیمتل فازی و سوارا و ترسیم طرح کلی فرصتهای پژوهشی آینده سنجش عملکرد در لجستیک بشردوستانه میباشد.روششناسی پژوهش:پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، پیمایشی- توصیفی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش را خبرگان، مدیران و متخصصان سازمانهای امداد و نجات کشور در زمینهی مسائل مرتبط و درگیر در سیستم زنجیره تأمین و لجستیک بشردوستانه و تقریباً 90 نفر تشکیل میدهند که سعی شده با انتخاب یک نمونهی قابلقبول و قابل تعمیم از خبرگان، پرسشنامهها به صورت تصادفی ساده، توزیع، و جمعآوری شوند.یافتهها:یافته نهایی تحلیل روابط نشان داد که "زمان اهداء تا تحویل" از نظر تأثیرگذاری بر دیگر شاخصها به عنوان تاثیرگذارترین شاخص میباشد. نهایتاً با عنایت به حساسیت رتبهبندی این شاخصها از نظر اهمیت، از نظرات 20 خبره و متخصص و تکنیک تصمیمگیری سوارا استفاده شد. خروجی نهایی این تکنیک نشان از استخراج شاخص عملکردی چهارم یعنی "دقت ارزیابی شامل: سرعت و دقت اهدای متعهد و اقلام امدادی تحویلدادهشده به ذینفعان و چگونگی ارزیابی نیاز ذینفعان توسط کارکنان" با بیشترین وزن در رتبه اول به عنوان مهمترین شاخص عملکردی لجستیک بشردوستانه و شاخص عملکردی دوم یعنی "زمان اهداء شامل: زمان تحویل اقلام امدادی در کشور مقصد پس از یک اهداء و خاطرجمعی از اهداء آن" در رتبه آخر اهمیت دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی:در این پژوهش به ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای عملکردی در لجستیک بشردوستانه با بکارگیری رویکرد ترکیبی تحلیل مسیر و تکنیکهای تصمیمگیری (دیمتل فازی و سوارا) پرداخته شد و بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.